علم نافع باید حکمت محور باشد

درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه؛

علم نافع باید حکمت محور باشد

19 Dec 2023

کد خبر : 2058124

تعداد بازدید : 366

دکتر سید علی قاسم زاده در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه اظهار کرد:علم نافع باید حکمت محور باشد که امروزه این امر و تشکیل دانشکده حکمت بنیان دغدغه جدی وزارت علوم است.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید علی قاسم زاده در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه اظهار کرد: اینکه دانشگاه روز به روز در مسیر ترقی قرار دارد اسباب افتخار است و ما قدردان زحمات معاونت پژوهشی و پژوهشگران هستیم.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: امام علی(ع) در مناجات خود می‌فرمایند که از علمی که نفع ندارد به خدا پناه می برم.

وی با بیان اینکه اهمیت پژوهش بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: پژوهش برای دانشجویان و استادان همچون اهمیت آب برای ماهی است و اگر پژوهش نباشد استاد و دانشجو حیات نخواهند داشت.

نماینده عالی وزارت عتف در استان مطرح کرد: استادی که آموزش برتر دارد اگر براساس تحقیقات، پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی خود تدریس نکند خیلی موفق نخواهد بود. کسانی که امروز در اینجا حضور دارند آموزش و تحقیق را به یکدیگر گره زده‌اند که این امر باید دغدغه جدی حوزه‌های دانشگاهی باشد ما باید دانش گذشتگان خود را با تحقیقات بروز غنا ببخشیم و از حالت تقلیدی خارج شویم.

وی با تاکید براینکه برای رسیدن به علم نافع باید از علم تقلیدی و اقتباسی خارج شویم ابراز کرد: اولین شاخصه که باید در علم نافع مورد توجه قرار بگیرد این است که علم نافع مبتنی بر مسئله است و مسئله مبتنی بر حل مشکل است اگر بخواهیم در عرصه علمی اثربخش باشیم و علم کاربردی داشته باشیم باید مسئله یاب خوبی باشیم و ضمن کشف مسائل بنیادین در راستا حل آن گام برداریم.

وی ادامه داد: پژوهش های تکراری به یقین تاریخ مصرف کمتری دارد ما باید به دنبال مسائلی باشیم که در دانش تخصصی جزء مسائل روز باشد. قاسم زاده تاکید کرد: علم حقیقی برای انسان تواضع به همراه دارد، متاسفانه کسانی که در جامعه دانشمندی و اندیشمندی قرار دارند چنان معطوف دانش اندک خود می‌شوند از مسئله تواضع فاصله می‌گیرند و این درحالی است که دومین شاخص علم نافع تواضع است.

رئیس دانشگاه معین استان ابراز کرد: علم اخلاقی و ایمانی شاخصه دیگر علم نافع است به گونه‌ای که دانش در خدمت اخلاق قرار می‌گیرد و فرد ضداخلاق عمل نمی‌کند و به دنبال منافع مردم است و در علم خود صداقت دارد. وی با تاکید براینکه ما نباید حیثیت علمی خود را فدای منافع زودگذر کنیم افزود: یکی دیگر از شاخص‌های علم نافع این است که از یک سو به گذشته ارتباط دارد و از یک سوی آن آینده و حل مسائل کلان پیش رو است چنانچه آن مسئله را تشخیص دهد و در راستا حل آن گام بردارد.

وی گفت: تخیل بال پرواز پژوهشگر است که او را به سوی حل مسائل کلان می‌کشاند ما باید در حوزه علم از عصر خود فراتر باشیم.

رییس دانشگاه خاطرنشان کرد: تاریخ علم شرق، نشان می‌دهد حکما صاحب علم بوده‌اند و اشخاصی در تاریخ درخشیدند که به تمام و کمال صاحب حکمت بودند و تک بعدی نبودند و یک نگاه میان رشته ای داشتند و عرصه‌های مختلف را در برمی گرفتند.

وی تصریح کرد: یکی از ضرورت‌های ما برای رسیدن به علم نافع حرکت به سوی افق‌های مهم در حوزه نظریه پردازی برای تولید علم بومی است. عمده دانش کنونی ما اقتباس از غرب است ما نیازمند نظریه‌های بومی هستیم که بتواند جهان را متحول کند.

وی مطرح کرد: منابع دانشگاه محدود است و بودجه منابع پژوهشی بسیار کم است. وی با بیان اینکه درحال حاضر تلاش ما جذب گرند است عنوان کرد: در راستا جامع‌گرایی دانشگاه تالار قزوین شناسی برای اولین بار افتتاح شد و در این بین تلاش ما هویت شناسی استان بود که می‌بایست در سطح بین المللی مطرح شود.

نماینده عالی وزارت عتف در استان تاکید کرد: در تلاشیم تا در عرصه‌های مختلف معماری، هنری، فناوری و... دانش این عرصه را به دایره المعارف تبدیل کنیم. وی با تاکید براینکه ما حمایتگر همایش‌های مختلف و آثار علمی استادان هستیم و آنها را منتشر می‌کنیم عنوان کرد: تالار مشاهیر به زودی افتتاح خواهد شد و بخش لاتین کتاب‌خانه نیز افتتاح شد.

قاسم زاده با بیان اینکه تنوع استفاده از پژوهانه افزایش پیدا کرد گفت: در عرصه رویت پذیری علی رغم مشکلات بسیار به ثبات رسیدیم امیدواریم با حمایت شما در عرصه بین المللی بتوانیم گام‌های موثری برداریم و پذیرای پیشنهادات شما در حوزه مدیریتی نیز هستیم و براین باوریم که آینده روشنی در انتظار دانشگاه خواهد بود. وی تصریح کرد: در حوزه حمایت از پژوهشگران نیز هزینه تشویقی سه برابر سابق شد و در حوزه گرند نیز افزایش قابل توجهی اعمال شد.

وی مطرح کرد: امتیازدهی مقالات علمی را تغییر دادیم و اکنون امکان رصد فرآیند وجود دارد و در کنار این فرآیند اصلاح آیین‌نامه‌ها نیز انجام شد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سامانه دانشگاه رونمایی شده و ایمیل دانشگاه نیز به زودی رونمایی می‌شود، گفت: رشد درآمد پژوهشی، راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی، روند روبه رشد امور آزمایشگاهی و پژوهشی و تلاش برای درآمدزایی در این حوزه، پیشرفت در حوزه پایه‌های تشویقی، سرآمدان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز جزء پیشتازان بودیم و آیین نامه‌های امتیازدهی  برای پژوهش‌های بین المللی تدوین و ابلاغ شد همه و همه از حرکت‌های موثر دانشگاه طی دوسال اخیر بود.

وی در پایان با تاکید براینکه حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی در اولویت کار ما خواهد بود گفت: در ثبت اختراع ضعیف هستیم و این امر نیازمند توجه بیشتر است.

​​​​​​​تاکنون 2 هزار 673 اثر امتیازدهی شده است

دکتر الیاس شیوانیان نیز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر اظهار کرد: حوزه معاونت پژوهش فناوری به ویژه مدیر امور پژوهشی در سه محور ایجاد بستر برای فعالیت‌های پژوهشی، رصد، پالایش و ارزیابی فعالیت پژوهشگران، تشویق و تمجید از پژوهشگران برتر فعالیت دارد

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بیان کرد: فعالیت پژوهشی کشور و دانشگاه وابسته به عوامل متعدد از جمله تخصیص منابع، زیرساخت و آزمایشگاه مدرن، تقویت دانش در نیرو انسانی، همکاری بین المللی و در راس امور سیاست‌گذاری کلان پژوهشی موثر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 3 هزار و 600 اثر امتیاز دهی شد ادامه داد: تاکنون 2 هزار 673 اثر امتیازدهی شده است و ذیل آن 253صورت جلسه تاکنون ارسال شده است.

این مسئول با تاکید براینکه اعضا هیأت علمی می‌توانند آثار خود را در سامانه رصد کنند که فرایند تشویق برای دانشجویان نیز اینچنین است مطرح کرد: ضریب تبدیل به ریال تشویق که تا سال گذشته عدد ثابت بود اکنون پنج برابر شده و حق تشویق از 20 میلیون به 60 میلیون رسیده است و به ازای هر امتیاز ضریب تشویق 500 هزار تومان است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه افزود: سال گذشته مقدار تشویق یک میلیارد و 600 بوده و سال جاری هنوز اعلام نشده اما پیش بینی ما سه میلیارد است تاکید کرد: طرح پژوهشی درون دانشگاهی از سال جاری به صورت سامانه‌ای انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در بحث تولیدات آثار پژوهشی در چارک اول براساس کوپوس عدد 32 است و این نشان می‌دهد آثار کیفی در دانشگاه تولید می‌شود .

دکتر شیوانیان ادامه داد: طرح­ های برون دانشگاهی از جمله طرح‌های مرتبت با صنعت نیز الگو سامانه اجرایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه گرند پژوهشی نیز در سامانه گلستان تعریف می‌شود و قابل رصد است گفت: مبلغ گرند تا سال گذشته 20 میلیون بود و اکنون 60 میلیون است و یک فرد به طور میانگین تا حدود 37 میلیون می‌تواند دریافت کند. وی گفت: درخصوص پایه تشویقی ما جزو دانشگاه‌های پیشرو بودیم و تمام فرآیند سیستمی انجام می شود و تاکنون 116 پایه تشویقی در سامانه ثبت شده که نزدیک 70مورد در احکام اعصا هیأت علمی مورد تایید هیئت ممیزه بوده است.

 مدیر امور پژوهشی دانشگاه با بیان اینکه ارتقا اعضای هیأت علمی به صورت سیستمی انجام می‌شود ابراز کرد: براساس رتبه بندی استنادی اسکوپوس که وسیع ترین پایگاه در حوزه داده‌های پژوهشی است به شکل تجمیعی طی 25 سال اخیر کشور آمریکا، چین، انگلستان، آلمان وژاپن رتبه برتر هستند و کشور ما در رتبه 21 قرارداشت اما طی سال‌های اخیر رتبه ما به 15 ارتقا یافت اما هنوز جای ارتقا وجود دارد و ما نیازمند دگرگونی در سیاست‌گذاری‌های کلان هستیم، اگرچه تغییر یک رتبه سخت بوده، اما شدنی است.

شیوانیان با بیان اینکه به لحاظ کیفیت آثار پژوهشی جایگاه ما 41 است تشریح کرد: از لحاظ تولید آثار در جایگاه 22 خاور میانه قرار داریم اما در حوزه آثار کیفی خاورمیانه در جایگاه 4 قرار داریم

 وی با بیان اینکه بیشتر مقالات ما در اسکوپوس در شارک اول است ابراز کرد:23 مقالات ما با همکاری بین المللی اتفاق می‌افتد، خود استنادی 16 درصد و اعضا هیئت علمی با صفر یا یک استناد 42 درصد است

الیاس شیوانیان با اشاره به حضور پژوهشگران پر استناد در دانشگاه ابراز کرد: وی گفت: در بحث تولیدات آثار پژوهشی در چارک اول براساس کوپوس عدد 32 است و این نشان می‌دهد آثار کیفی در دانشگاه تولید می‌شود. در سال جاری 10 نشریه تخصصی علمی داریم که 5 نشریه از این تعداد در گروه الف و 5 نشریه در گروه ب قرار داشت و به نوبه خود در جایگاه خوبی قرار دارد.

 مدیر امور پژوهشی دانشگاه گفت: جایگاه دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در دنیا نیز جایگاهی بین 601 تا 800 است که رتبه خوبی محسوب می‌شود. یکی دیگر از رتبه‌بندی‌های مهم شناخته شده و معروف دنیا رتبه بندی شانگهای است که ما توانستیم در این رتبه بندی موضوعی در رشته‌های مهندسی مکانیک رتبه 101 الی 150 و در رشته مهندسی عمران 201 الی 300 دنیا را کسب کنیم که این رتبه بندی برای اولین بار اتفاق افتاد.

 وی در پایان صحبت‌هایش مطرح کرد: امروز 11 پژوهشگر پراستناد دنیا به واسطه مقالات و ارجاعات آثار پژوهشی که 1% قلمداد می‌شود به این معنا که این پژوهشگران آثاری دارند که جزو 1% آثار برتر است و از سوی ISC اعلام می‌شود یا پژوهشگران پراستنادی 2%  که براساس داده‌های اسکوپوس معرفی شدند و در دانشگاه ما حضور دارند تعداشان قابل توجه است و به طور کلی می‌توان گفت h-index  دانشگاه که عدد شاخصی است که نشان می‌دهد اعضا هیأت علمی دانشگاه دارای آثار فاخر و کلیدی هستند و از عدد 82 و 103 به 117 رسیده‌ و ما شاهد جهش بزرگی در این عرصه هستیم.

اسامی پژوهشگران برتر دانشگاه در سال 1402