رتبه برتر ایران در دانش‌هایی پیشرو سند افتخار و سربلندی مردم ایران است

درج شده توسط: روابط عمومی

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی ره:

رتبه برتر ایران در دانش‌هایی پیشرو سند افتخار و سربلندی مردم ایران است

07 Dec 2023

کد خبر : 1917550

تعداد بازدید : 513

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید علی قاسم‌زاده در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان که 15 آذر در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش رکن پیشینی هر اقدام و عامل اساسی، توسعه پایدار و پیشرفت فرهنگی، اقتصادی، فناوری و نوآوری است. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید علی قاسم‌زاده در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از برگزیدگان که 15 آذر در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش رکن پیشینی هر اقدام و عامل اساسی، توسعه پایدار و پیشرفت فرهنگی، اقتصادی، فناوری و نوآوری است. 

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیان کرد: اهمیت پژوهش در ایجاد اقتدار ملی و مرجعیت علمی کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست و ایرانیان از کهن ترین اقوام تاریخ‌اند که محققانه و پژوهش محور به مسائل می‌نگریستند و از بزرگمهر حکیم و برزویه طبیب در پیش از اسلام گرفته تا دانشمندان مسلمان ایرانی از جابربن حیان، ابن سینا، فارابی تا ابن هیثم، زکریای رازی، غیاث الدین جمشید کاشانی، خواجه نصیرالدین، فردوسی و مولانا همه و همه گواه وجود پیشگامی ایرانیان و وجود ستارگانی درخشان در آسمان علم و فناوری ایران است که در ادامه این مسیر کشور ایران امروزه با صعود خیره کننده بیست برابری رشد علمی، رتبه 15 تولید علم در جهان و رتبه نخست غرب آسیا را به خود اختصاص داده است. 

وی ادامه داد: رتبه برتر ایران در دانش‌هایی پیشرو مانند علوم پزشکی، مهندسی پزشکی،سلول‌های بنیادی، نانوفناوری، هوا فضا و صنایع دفاعی، چرخه سوخت انرژی صلح آمیز هسته‌ای، انرژی‌های نو و هوش مصنوعی و فناوری لیزر سند افتخار و سربلندی مردم ایران است.

رئیس دانشگاه معین استان عنوان کرد: امروز بخش اعظم پیشرفت کنونی کشور و اقتدار و مرجعیت علمی ایران حاصل تلاش نخبگان و پژوهشگرانی است که ایثارگرانه در راه عزّت و شرف و خودکفایی همه جانبه کوشیده‌اند البته در بخش‌های از حوزه‌های علمی و فناوری مانند خودروسازی ضعف‌هایی وجود دارد که از یک سو به قلمرو پژوهش های ناکارآمد باز می‌گردد و از  سوی دیگر به نبود مدیران تحول خواه، جسور و خلاق؛ به عبارت دیگر سوء مدیریت و حضور مدیران ژنرال مسلک پیشین و مدیران خودتحقیری که از ساخت آبگوشت بزباش، جوانان ما را عاجز می‌دانستند آمدند و سوختند و رفتند. 

وی افزود: امروز به فرموده رهبر معظم انقلاب ما نزدیک قله قرار گرفته‌ایم و بی شک باید بیندیشیم که برای رسیدن به آن قله معهود به چه ملزوماتی نیاز داریم؛ از منظر ما  بازاندیشی و بازآفرینی نظام علمی و پژوهشی در کنار بازنگری در حکمرانی صنعتی و فناوری و فرهنگ سازی برای ترویج مشی کار و کرامت و امید و شرافت نخستین گام جدی است. 
 نماینده وزارت عتف در استان عنوان کرد: هم افزایی انرژی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور در کنار پرهیز از تکبر و خودبزرگ بینی کاذب و تنبلی و سستی گام دوم حرکت به سوی قله هاست. 

وی افزود:سومین گام اصلاح رویکرد مدیریتی حاکم بر عرصه‌های صنعتی، سیاسی و فرهنگی است؛ روش‌های تکنوکراتی و مدیریت دستوری باید جای خود را به بازآفرینی فرهنگ مدیریت جهادی بویژه فرهنگ فرماندهی دفاع مقدس دهد زیرا تنها در این شگرد مدیریتی است که همه برادرانه به یکدیگر یاری می­‌رسانیم تا نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و آگاهانه و با قدرت به سوی قله‌های ترسیم شده بشتابیم، تنها در این فرهنگ است که خستگی راه ندارد و مدیر  شبیه حاج قاسم  برای تحقق اهداف متعالی انقلاب -که همانا عزت مستضعفان و سرکوب متکبران است – جان خود را فدا می­‌کند. 
وی اضافه کرد: تنها در این فرهنگ است که ما می‌توانیم متواضعانه برای دانشمندان و نخبگان کرامت قائل شویم و قدردانشان باشیم و بر صدر مجالس نشانیم و نهایت آنکه باید نقشه راه را گم نکنیم و دست در دست هم طرحی نو دراندازیم و امیدوارانه به فراسوی قله بنگریم. 

این مسئول مطرح کرد: نقشه راه برای دانشگاهیان همان نقشه راهی است که رهبر انقلاب ترسیم کردند چنانچه ایشان می‌فرمایند «دانشگاه‌ها باید درگیر مسائل کشور باشند.» و طبق توصیه ایشان «باید مقالات علمی در مرتبه اول ناظر بر مسائل داخلی کشور باشد. هدف از علم این است که نفع برساند. علم باید برای مردم نافع باشد.»

وی ادامه داد: با وجود سیطره شاخصه‌های فکری و فرهنگی تمدن غرب و دنیای مدرن؛ یعنی سیطره نگرش انتقادی  و رویکردهای پوزیتویستی و تجارت پیشگی پسامدرن که به سکولاریسم علمی یعنی جدایی ساحت علم از ایمان و اخلاق و معرفت  منجر گشته، می‌کوشیم با معیار جهان بینی اسلامی که مبلغ و مروج علم نافع است به تأسی از آیه د60 سوره انفال به علم و فناوری روزآمد نه برای سرکوب و تحقیر و کشتار دیگران بلکه برای رشد و تعالی انسانیت و معنویت و رفاه و آسایش بشریت برسیم.

قاسم زاده مطرح کرد: امروز به برکت دولت مردمی و اتحاد و یکدلی مدیران جهادی و دانشگاهی استان شاهد اتفاقاتی مبارک در حوزه علم و فناوری هستیم؛ ارتقای پارک علم و فناوری و گسترش فعالیت‌های فناورانه شرکت‌های دانش بنیان، ارتقای خیره کننده رتبه علمی دانشگاه بین المللی امام 

خمینی(ره) در دو نظام معتبر بین المللی(رتبه 600 تا 800 دانشگاه­‌های جهان در رتبه بندی تایمز و ارتقا در نظام رتبه بندی شانگهای) آغاز به کار کلان پروژه چشمه نور با ردیف دار شدن بودجه ساخت و ساز در آن، افتتاح نخستین مرکز شتاب دهنده با توان بالا در کشور که در کنار تلاش در حال پیگیری دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و وزارت عتف برای پروژه شتاب دهنده خطی الترا که قزوین را به هاب صنعت شتاب دهنده کشور بدل می‌کند، رشد تولیدات دانش بنیان، افزایش سرانه تولید علمی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به بالاتر از نُرم کشور و فعالیت‌ای پژوهشی کاربردی در سازمان‌ها دولتی و صنایع بزرگ استان، ورود عالمانه نیروهای مسلح استان به تولیدات علمی و فناوری؛ همه و همه گواه تحولات پر خیر و برکت یک سال اخیر استان است که هفته پژوهش امسال را در استان متمایز کرده است.
وی در ادامه عنوان کرد: علی رغم اتفاقات انجام شده، برای پیشرفت بیشتر و نقش­‌آفرینی عمیق تر نیاز به تشکیل بانکی از نظام مسائل و مشکلات فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، کسب و کار، گردشگری و معماری و علوم انسانی داریم تا بیش از گذشته بتوانیم از ظرفیت نخبگانی برای حل مسائل یاری بگیریم و آن بخش از پژوهش‌ها که اندیشمندان ما به سبب نبود فرصت کارآمدی و اجرای آن در کشور بی­مزد و رایگان در خدمت کشورهای غربی می­‌گذارند، به خدمت پیشرفت و تعالی کشور درآید.

رئیس دانشگاه معین استان در پایان صحبت‌هایش گفت: سرانجام باید توجه داشت که پیشینه قزوین بیش از هر چیز پیشینه‌ه­ای تمدنی، فرهنگی و هنری است و نباید در این کشاکش فن بازار از رویکردهای نو برای حل مسائل بنیادین معاصر؛ یعنی گسست نسل و هویت باختگی و بحران‌ها و آسیب های فکری، روانی و فرهنگی و بازآفرینی تاریخی و هنری غافل ماند و برای مسائل کلان علوم انسانی و اجتماعی نقشه راهی تازه و راهگشا طراحی نکرد.