کارگاه آموزشی "کاربرد هوش مصنوعی در فرایند یاددهی-یادگیری"

درج شده توسط: روابط عمومی

در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد؛

کارگاه آموزشی "کاربرد هوش مصنوعی در فرایند یاددهی-یادگیری"

28 Oct 2024

کد خبر : 11782824

تعداد بازدید : 735

در راستای طرح دانش ­افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1403، هفتمین کارگاه آموزشی با عنوان"کاربرد هوش مصنوعی در فرایند یاددهی-یادگیری" توسط دفتر برنامه ­ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. 

 در راستای طرح دانش ­افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1403، هفتمین کارگاه آموزشی با عنوان"کاربرد هوش مصنوعی در فرایند یاددهی-یادگیری" روز دوشنبه 7مهرماه با تدریس  دکتر احسان طوفانی نژاد عضو هیأت علمی و استادیار گروه آموزشی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور و مشارکت حدود 80 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه و برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه­های سطح استان قزوین به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه ­ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. 

    در بخش افتتاحیه کارگاه آموزشی، دکتر بهرام نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ضمن بیان مختصری از تاریخچه هوش مصنوعی، به جایگاه و برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش های مطالعاتی و کاربردی هوش مصنوعی پرداخت و با اشاره به اینکه جایگاه هوش مصنوعی در بخش کاربردی مناسب نیست و نیاز هست در این بخش فعال شد. که برگزاری کارگاه های آموزشی برای استادان را در این راستا مفید دانست. 

    در ادامه آقای دکتر طوفانی نژاد مباحث کارگاه آموزشی را در پنج بخش؛ 1)مباني و كاربردهاي هوش مصنوعي در آموزش، 2) روش ­هاي استفاده از هوش مصنوعي، 3) مهندسي پرسش آموزش در هوش مصنوعي، 4) روش‌هاي توليد محتوا با هوش مصنوعي، 5)چالش‌هاي هوش مصنوعي در آموزش و معرفي منابع مرتبط ارائه کردند.

    وی ابتدا با طرح سؤالی از شرکت کنندگان وارد محیط یاددهی در بستر فناوری شده و در ادامه به کاربردهای عمومی و آموزشی هوش مصنوعی و ارائه مثال هایی در این زمینه پرداخت و از کاربردهای آموزشی هوش مصنوعی به یادگیری مبتنی بر تعامل، سیستم های آموزشی هوشمند، یادگیری شخصی شده، تشخیص نیازهای آموزشی، تسهیل وظایف اداری و مدیریتی، ارزیابی خودکار، تشخیص تخلفات تحصیلی، تولید محتوای آموزشی، دستیار آموزشی و شبیه سازهای آموزش اشاره داشت.

در بخش عملی نیز با توجه به الگوی طبقه بندی اهداف آموزشی بلوم در بحث یاددهی و یادگیری، به کمک ابزارها و برنامه ­های هوش مصنوعی به صورت کاربردی مواردی را ارائه داده و به نمایش گذاشت، همچنین در پایان کارگاه به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.