برگزاری کارگاه آموزشی"اخلاق حرفه ای در پژوهش های دانشگاهی"

درج شده توسط: روابط عمومی

در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه برگزار شد؛

برگزاری کارگاه آموزشی"اخلاق حرفه ای در پژوهش های دانشگاهی"

23 Oct 2024

کد خبر : 11411083

تعداد بازدید : 806

     در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه ششمین کارگاه آموزشی با عنوان"اخلاق حرفه ­ای در پژوهش­ های دانشگاهی"  با تدریس عضو هیأت علمی و دانشیار جامعه­ شناسی گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی و مدیر برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی مؤسسه پژوهش و برنامه­ ریزی آموزش عالی به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه­ ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. 

در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1403، ششمین کارگاه آموزشی با عنوان"اخلاق حرفه­ ای در پژوهش ­های دانشگاهی" روز چهارشنبه2 آبانماه به مدت چهار ساعت با تدریس دکتر سید هادی مرجائی عضو هیأت علمی و دانشیار جامعه ­شناسی گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی و مدیر برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی مؤسسه پژوهش و برنامه ­ریزی آموزش عالی و با حضور و مشارکت حدود 60 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه و برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح استان قزوین به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه­ ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد. 

    در بخش افتتاحیه کارگاه آموزشی، دکتر کاظمی مدیر برنامه­ ریزی آموزشی دانشگاه ضمن قدردانی از مشارکت اعضای  هیأت علمی در کارگاه ­های آموزشی، به اهمیت پرداختن به بحث اخلاق حرفه­ ای در فعالیت­ های پژوهشی اشاره داشت.

در ادامه دکتر شیوانیان، مدیر امور پژوهشی دانشگاه ضمن اشاره به برخی مصادیق اخلاق حرفه ای در حوزه پژوهش، به فعالیت­ ها و ساختار کارگروهی که در معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه برای بحث اخلاق حرفه­ ای فعال است، پرداخت.

     در بخش اصلی و محتوایی کارگاه، آقای دکتر مرجائی در چهار بخش ضمن بیان اهداف و طرح مسئله، مطالب و موضوعاتی در خصوص1) وضعیت موجود اخلاق حرفه ­ای در دانشگاه ­های ایران، 2) هنجارهای دانشگاهی و حرفه ­ای در اندیشه صاحب نظران، 3) آشنایی با مؤلفه­ ها، هنجارها و ضدهنجارهای دانشگاهی در حوزه پژوهش، و 4) بررسی منشور اخلاق پژوهش پرداخت. در بخش کارگاهی نیز با مرور برخی از کاربرگ­ های تکمیل شده کارگاه توسط اعضای هیأت علمی، شرکت ­کنندگان به ارائه نظرات و پیشنهادها در مباحث مؤلفه­ های هنجارهای دانشگاهی، ضد هنجارهای دانشگاهی، موانع درونی شدن هنجارهای حرفه ­ای و همچنین نقاط قوت و ضعف، فرصت ­ها، تهدیدها و پیشنهادها برای تقویت هنجارهای اخلاق حرفه ­ای پرداختند. 

در بخش جمع بندی کارگاه، دکتر مرجائی به پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت اخلاق حرفه­ ای در دانشگاه­ ها به مواردی از جمله؛ آموزش و ترویج هنجارهای دانشگاهی، ایجاد فضای پژوهشی مناسب، به رسمیت شناختن حقوق مالکیت فکری، تقویت آیین نامه ­های پیشگیری و نقش کمیته ­ها و دروازه بانان علم، تأمین زیرساخت­ های پژوهشی همانند گرنت و امکانات، تکمیل کادر هیأت علمی براساس شایستگی­ های علمی و تقویت منش استادی، جذب دانشجویان براساس علایق و امکانات مناسب از جمله فرصت­ های دستیاری، تقویت اجتماعات علمی اساتید و دانشجویان، توسعه ارتباطات بین المللی و حضور استادان و دانشجویان در مجامع دانشگاهی پیشرفته، استقرار نظام دانشگاه پژوهی، رصد و پایش وضعیت در دانشگاه و برنامه ­ریزی دانشگاهی پرداخت.