در راستای طرح دانش افزایی و توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشگاه در سال 1403، سومین کارگاه آموزشی با عنوان"آشنایی با مراحل تصمیم گیری شغلی و مهارت های اشتغال پذیری" روز چهارشنبه 25 مهرماه به مدت چهار ساعت با تدریس دکتر سید هادی مرجائی، عضو هیأت علمی و دانشیار جامعه شناسی گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی و مدیر برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و با حضور و مشارکت حدود 60 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه و برخی از اعضای هیأت علمی دانشگاه های سطح استان قزوین به شیوه الکترونیکی توسط دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه برگزار شد.
در بخش افتتاحیه کارگاه آموزشی، دکتر بهرام نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، بر اهمیت توجه به اشتغال پذیری دانشجویان و همچنین ارائه دروس مهارتی و اشتغال پذیری در برنامه های درسی رشته های تحصیلی تأکید کرد و به اقداماتی که در این زمینه در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام شده، اشاره داشت.
سپس دکتر اردکانی مدیر فناوری، نوآوری و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه به اختصار به فعالیت های انجام شده در خصوص اشتغال پذیری و ارتباط با صنعت و جامعه در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری اشاره کرد.
در بخش اصلی و محتوایی کارگاه، آقای دکتر مرجائی در چهار بخش ضمن بیان اهداف و طرح مسئله، مطالب و موضوعاتی در خصوص 1)آشنایی با مراحل تصمیم گیری شغلی دانشجویان: خودکارآمدی در تصميمگيري شغلي و مراحل پنجگانه تصمیم گیری شغلی،2) آشنایی با مهارت های اشتغال پذیری و معرفی قابلیت های هفتگانه سرمایه انسانی،3) گزارش فعالیت کارگاهی اعضای هیأت علمی (گزارش شرکت کنندکان از فرم های ارزیابی مهارت های اشتغال پذیری و بحث گروهی) و 4) روش های بهبود مهارت های اشتغال پذیری ارائه کرد.
وی از مهمترین اقدامات راهبردی دانشگاه ها برای بهبود اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان به اقداماتی از قبیل: به روزرسانی محتوای درسی و آموزش مهارت های عملی، تقویت مشاوره شغلی و کارآفرینی و تأسیس مراکز مشاوره شغلی و حرفه ای، ایجاد فرصت های کارآموزی و تجربه عملی، ارتقای مهارت های نرم اشتغال پذیری دانشجویان و اتخاذ رویکردهای نوآورانه در همکاری با صنایع و برای ارتقای نقش اساتید در این زمینه نیز به مواردی از قبیل تشویق به آموزش مهارت های شغلی، ارتباط با صنایع، مشاوره و راهنمایی شغلی، توانمندسازی اساتید، تقویت همکاری های بین المللی و بروز رسانی اطلاعات اساتید را بیان نمودند.
ر